מהפכה חברתית? בוועידת האקלים בדרבן לא מרגישים


 

מהפכה חברתית? בוועידת האקלים בדרבן לא מרגישים

מאת דר. אסף רוזנטל

כבר בתחילת הוועידה למיתון פליטות גזי החממה בדרבן יש דוברים שמצהירים על הסתייגותם מהמשך ישומה של אמנת קיוטו ומיוזמות אחרות שימנעו את המשך ההתחממות העולמית

כבר בתחילת הוועידה למיתון פליטות גזי החממה בדרבן יש דוברים שמצהירים על הסתייגותם מהמשך ישומה של אמנת קיוטו ומיוזמות אחרות שימנעו את המשך ההתחממות העולמית ואת עלית ריכוז גזי החממה באטמוספירה ובאוקיאנוסים. כלומר ספקנותי באשר לתוצאות חיוביות מהוועידה מקבלת חיזוקים הווה אומר גם אחרי הוועידה הרעלת האטמוספירה בידי האנושות תימשך וכך גם ההתחממות העולמית, אז מה יהיה ?
 
העולם ימשיך להתקיים גם אחרי שהחברה האנושית תחדל מקיומה. ההתנגשות המתמדת בין האנושות לבין הסביבה הטבעית תביא לפגיעה בסביבה אבל יותר מכך לפגיעה ושינוי משמעותי בחברה האנושית. שינוי של שתי מגמות יכול להביא את הסיכוי לעולם שבו אין התנגשות מתמדת בין האנושות לבין הסביבה הטבעית.
 
השנוי הראשון הוא "תרבותי" : מיתון עד ניטרול מוחלט של "תרבות-הצריכה".
 השינוי השני הוא הפסקתה של התפוצצות האוכלוסייה האנושית. למרות שהאפיפיור "הירוק" קרא לבאי הוועידה להחליט החלטות ולעשות מעשה
 יורשה לי (שוב) להיות ספקן בסיכוי להצלחת הוועידה בדרבן, שכן שינוי אמיתי יפגע מיידית במי שבידו הכח לעשות שינויים: בברוני תעשיות עתירות נפט ובשליטים שנגררים אחריהם.
 
כדי שהגישה לבעיות הסביבתיות של עולמנו תשתנה, כדי להגיע להפחתת פליטות של גזי-חממה, כדי לשנות את יחסה של האוכלוסייה האנושית לסביבתה החברתית והטבעית יש צורך במהפכה, אילו אותו אפיפיור היה מכנס את אנשי כל הדתות ואלה היו יוצאים בקריאה משותפת להפסיק מיד צריכה מיותרת של הבלים, לחדול מ"תרבות-הצריכה" וקריאה נוספת להרשאת השימוש באמצעי מניעה קריאה שמשמעותה הפנית עורף ל"פרו ורבו", היה סיכוי לשינוי, אלא שהסיכוי לקריאה כזו דומה לסיכויי הצלחת הוועידה.
 
ברחבי העולם עולה וגואה תנועת מחאה, מחאה חברתית כנגד מצב כלכלי ירוד של אוכלוסיה גדולה מול התעשרות בממדים עצומים של אלפיונים "נבחרים" שרובם אינם רואים רחוק יותר מקצה העושר האישי שלהם.
 
אלא שמסתבר שגם המוחים אינם נקיים מהשפעת אותה "תרבות" נגדה הם מוחים: אחוז השמנים בעולם המערבי ובעיקר בארה"ב (ואצלנו) עולה בהדרגה. ראו את הידיעה בתקשורת על "ילד בן 8 ששוקל 90 ק"ג. עודף משקל בגלל "תרבות" צריכה שנובעת ומושפעת מפרסומות בתקשורת. בעוד המוחים מוחים ראינו איך רבים מבינהם או מאלה שמזדהים איתם מתנפלים בהיסטריה על החנויות ב"יום השישי השחור", ואכן המראות היו … שחורים משחור.
 
כדי שיהיה שינוי אמיתי לטובת הסביבה והיושבים בה יש צורך במהפך או אפילו מהפכה עולמית, מהפכה שתחסל את "תרבות הצריכה", מהפכה שתנטרל את הנהיה אחרי מצרכים מיותרים, מצרכים שהסיבה היחידה לצריכתם היא… פרסום בתקשורת ולפיכך מהפכה שתחסל או לפחות תנטרל חלק גדול מהתקשורת המסחרית שלא תדע להתאים עצמה לדרישות האמיתיות של צרכניה, מהפכה שתחסל או לפחות תנטרל את כל אמצעי הייצור של הבלים שאין בהם צורך אמיתי, מהפכה שתשנה את הגישה ה"תרבותית" האינסטינקטיווית והדתית כי כל אחד חייב לעסוק ב" פרו ורבו ומלאו את הארץ".
 
אפנת הצריכה הראוותנית והמיותרת אינה תופעה חדשה, מאז שחר ההיסטוריה היו מלכים, כוהני דת, שליטים וסוחרים שחשו בצורך ובדחף בלתי נישלט "להראות לכולם " את עושרם. כאשר ה"מופעים" היותר ראוותניים היו בדרך כלל קשורים לאמונות (הבל) ולדתות. אלא שמאז המהפכה התעשייתית חברו תעשיינים, שליטים, "רוזנים ונסיכים" כדי להפוך את הצריכה הראוותנית ל"תרבות", לדת ולתעשיה שמכתיבות את מהלך חיהם של תושבים, תחילה בארה"ב בה פותחה תרבות הצריכה (המיותרת) לגישה כלכלית, לענף ששולט ומכתיב את מהלכי הכלכלה והשוק, מארה"ב זלגה ה"תרבות" ההרסנית לארצות המערב תחילה ובהמשך לענקיות כלכלה כמו הודו, סין, ברזיל ואחרות.
 
מדובר ב‫"‬תרבות" כלכלית שכל מעיניה למכור את מירב ההבלים למירב האוכלוסיה כדי לאפשר למיעוט "מובחר" להתעשר לרמות שגם בהיסטוריה הראוותנית ביותר לא היו דוגמתן.
 
חשוב שהמחאה האמיתית, המוחים ברחבי העולם ידעו לזהות ולהכיר את הבעיה, חשוב שהמהפכה תחסל את תרבות-הצריכה, חיסול שבאופן מוסכל ומתמשך יביא להיווצרות חברה צודקת ("צדק חברתי") שיחסה לחבריה כמו גם לסביבתה הטבעית יהיה מבוסס על צרכים טבעיים, נכונים והגיוניים.
 
שכן שוב ללא ההבחנה וההבנה כי במקום שליטה בסביבה למען האוכלוסיה האנושית, תהיה שליטה באוכלוסיה האנושית למען הסביבה עתיד הסביבה והאנושות לוט בעשן המנועים.

 



מקור הכתבה: www.hayadan.org


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> מהפכה חברתית? בוועידת האקלים בדרבן לא מרגישים